بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» شهر حریره کیش،معرفی بنای تاریخی، همه چیز راجب شهر تاریخی حریره

شهر حریره کیش،معرفی بنای تاریخی، همه چیز راجب شهر تاریخی حریره

تاریخ کیش بسیار غنی ، بی تکرار و بی مثال می باشد و ما میخواهیم یکی دیگر از بناهای تاریخ این جزیره پر رمز و راز را به شما معرفی کنیم. 


شهر حریره

شهر حریره مربوط به سدهٔ ۵ تا ۱۰ ه‍.ق است که در شمال جزیره کیش واقع شده است واز توابع شهرستان بندرلنگه  و یکی از نقاط جذاب تاریخی استان هرمزگان می باشد. 

این شهر تاریخی در تاریخ ۱ شهریور ۱۳۷۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید . 

شهر تاریخی حریره کیش در میان دست نوشته های تاریخی از این شهر به عنوان  شهری زیبا، شگفت انگیز ، ثروتمند و سرسبز و پردرخت تعریف شده است ،و حتی شاعر نامدار سعدی نیز، چند باری به این شهر سفر کرده است.


تاریخچه شهر تاریخی حریره

بنابر گفته باستان شناسان این شهر باستانی قدمت هشتصد ساله  دارد، که متعلق به قرن های ۵ تا ۱۰ هجری قمری بر می گرد و در حال حاضر با نهایت تاسف می توان گفت که، بیشتر بخش های آن تخریب شده است. 

اگر نگاهی به عکس شهر کنید، بقایای شهر به خوبی دیده می شود و با دقتی اندک  پی به وسعت، امکانات و نظم شهری در معماری آن خواهید برد

بنابر گفته محققان ، شهر در زمان حکومت قیس ها بر جزیره ،  و در دوره ساسانیان ساخته شده است ، که به دلیل سبز و لطیف بودنش همانند حریر ، حریره نامگذاری شده است. 

این شهر در دوره ایلخانیان نیز مورد توجه بسیاری قرار گرفت  و همین علاقه باعث شد که آن را بازسازی کنند. 

رونق گرفتن هر چه بیشتر حریره با افول و فراموشی سیراف رابطه ی تنگاتنگی داشت زیرا که شهر حریره چیزی در حدود پانصد سال  رونق بسیار زیادی داشته است.

کاوش های باستان شناسی  در شهر حریره به کشف، چندین سکه قدیمی و ظروف سفالی و چینی با ارزش و قیمتی ختم شده است. 

بناهای این شهر برخلاف تمام بناهای قدیمی سایر نقاط کشورمان، از خشت و گل ساخته نشده، بلکه بیشتر از سنگ های آهکی و مرجانی، ملات، ساروج و حتی از گچ بهره گرفته اند. 

ساختمان های  این شهر با دیواره های بسیار محکم سنگی ساخته شده که روکشی ظریف از گچ  بر روی آن ها قرار دارد .، که این دیواره های محکم باعث می شد که شهر در برابر حملات دشمنان و طراران بسیار مقاوم باشد .

لازم به ذکر است که این شهر از لحاظ مبادلات اقتصادی آنقدر مهم و مورد توجه بازرگانان بوده که اتاق بزرگی برای دیدار و تبادل نظر با تاجران  کشورهای دیگر، در این مکان ساخته شده بود.

بعد از بین رفتن بندر سیراف، جزیره کیش به عنوان یک بندرگاه امن، مورد توجه بسیاری از بازرگانان قرار گرفت. 

نکته قابل توجه اینجاست که این بخش در جزیره کیش موج آب آرام تر می باشد ، که این امر خبر از هوش و ذکاوت موسسان یا بنیانگذاران این  شهر برای انتخاب مختصات درست خبر می دهد.

از بناهای برجسته این شهر می توان به حمام بزرگ، خانه ای معروف به خانه اعیانی، قنات قدیمی و بخش صنعتی در کنار مسجد جامع حریره اشاره کرد.


خانه اعیانی شهر حریره

در میان بناهای شهر حریره، خانه اعیانی  متشکل از یک خانه شمالی بزرگ و یک خانه جنوبی کوچکتر، که به دلیل  اندازه یا وسعت بزرگی ، آن را خانه اعیانی می نامند .

آن طور که گفته شده ،  این خانه محل زندگی چندین خانواده بوده که از قدیمی ترین خانه های منطقه جنوب کشور به این شکل و سبک معماری  می باشد .

هنوز هم آثار سکوهای جلوی درب ورودی، اتاق شاه نشین بزرگ که در کنار ورودی قرار دارد و راهروی متصل به حیاط مرکزی کاملا مشخص است.

دلیل شهرت این خانه کشف چندین کاشی ستاره فام می باشد که بسیار شبیه به کاشی هایی است که در معماری گنبد سلطانیه نیز وجود دارد و چون این کاشی ها در داخل جزیره ساخته نشده است، می توان نتیجه گرفته که این کاشی ها به جزیره وارد شده ، و این امر نشان دهنده ثروت مند بودن  صاحب خانه ، می باشد . 

و همه ی این دلیل ها است که آن را شهره جهان کرده است. 



مسجد شهر حریره

یکی از ساختمان های مهم شهر حریره مسجدی است که متعلق به دوران سلجوقی می باشد.

کاوش های باستان شناسی نشان می دهد که دوران  مهم و حیاتی جزیره ، مقارن با حضور مسلمانان در این جزیره بوده است.

این مسجد در دوران مختلف بارها مورد بازسازی و گسترش قرار گرفته است. 

یکی از نکته های جذاب این مسجد بدون سقف بودن آن است. 

این مسجد چهار محراب دارد که  در آن زمان، محل اسکان برخی از تجار نیز بوده است. 

شما هنوز هم می توانید ستون های این مسجد را در همان حوالی مشاهده کنید. 



حمام شهر حریره

در این میان حمام شهر حریره به  نظر کارشناسان این حوزه، جزو قدیمی ترین حمام های ایرانی شناخته شده است ،  و این حمام وسیع دو خزینه، سربینه، اتاق دلاک ها و خدمه و یک انبار دارد.



کارگاه های صنعتی شهر

در این قسمت از شهر نبوغ بسیاری در آن به چشم می خورد  ، زیرا که اتاق های خاص با کف شیب دار آن ، چندین سال است ،  که محل بحث کارشناسان اقصی نقاط جهان می باشد. 

در گذشته برخی معتقد بودند این مکان محلی برای استحصال مروارید بوده، اما اکنون مشخص شده است که این شیارها محلی برای استحصال شیره خرما استفاده می شده است .


کارگاه تولید شیشه  

در این مکان کوره شیشه گری کشف شده است که نشان می دهد بازار تولید شیشه در شهر حریره بسیار پر رونق بوده است.

 حریره شهری با مردمان کوشا و پرتلاش بوده  که در آن به تجارت، کشت خرما، صید مروارید و تولید شیشه و مصنوعات شیشه ای می پرداختند.



ساعت بازدید از شهر

بازدید از این شهر تاریخی در جزیره کیش رایگان است. این مجموعه همه روزه، حتی در ایام تعطیل، از ساعت 10 صبح الی 10 شب  باز است.

 بازدید از مجموعه شهر باستانی حریره کیش چیزی در حدود دو الی سه ساعت طول می کشد . 

و می توانید زمان خود را به گونه ای تنظیم کنید که بتوانید به بازارهای اطراف هم سر بزنید و خرید لازم را انجام دهید. 



اگر شما یکی از علاقه مندان تاریخ و به دنبال شگفتی هستید ، حتما به این بنای تاریخی گوشه چشمی داشته باشید. 


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده